mishandeling (laatste nieuws)

• Annette Hakkenberg

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van het verhaal over de 14-jarige dame neem ik de vrijheid een berichtje van mijn zijde hierover te vermelden.

Als eerste aan alle betrokkenen: het is heel fijn te ervaren dat er aandacht en bezorgheid is voor het meisje. Liefde kan een mens -jong of oud- nooit genoeg hebben.

Gezien hetgeen hier geschets wordt en de twijfel van het meisje of ze nu wel of niet thuis wil wonen wil ik graag het volgende kwijt. Of er daadwerkelijk sprake is van mishandeling kan ik vanuit mijn positie niet beoordelen en ik wil ook niet dadelijk deze conclusie trekken. Ook wil ik niet dadelijk overgaan tot ‘ grillen van een puber’. Daarom geef ik mijn gevoel. Kan het misschien zo zijn dat het meisje iets heeft meegemaakt dat dit gedrag veroorzaakt maar verdoezelt wordt onder onvrede over het ouderlijk huis? Iets waar de moeder misschien ook niet mee uit de voeten kan? Als een kind de mogelijkheid heeft een schadelijke situatie te verlaten en hulp hiertoe krijgt, maar toch ook weer graag thuis wil zijn geeft te denken. Haar zelfmutulatie ook.

Wordt dit meisje misschien belaagd door een derde? Een familielid?

Overigens wat er ook aan de hand is, soms kan gedwongen hulpverlening nu en op dit moment niet altijd brengen wat we er graag van zouden verwachten. Soms komen kinderen in een proces dat wellicht schadelijker is dan hetgeen al aan de hand is (opmerking t.a.v. geen-psychiatrie is m.i. terecht). De weg zal leiden en soms moeten we daarvoor lijden. Wel van belang is dat we er zijn voor haar en dat ze weet dat ze gesteund is en ons weet te vinden wanneer ze zo ver is.

Ik ben lid van de Coalitie Familie for Life. Mijn mening dient echter gelezen te worden als MIJN mening, ik ben geen woordvoerdster. Wat wij echter als leden wel gemeen hebben is dat wij graag kinderen willen helpen. Met liefde en respect naar zowel de kinderen als de ouders / verzorgers. Ik ondersteep hiermee de zinsnede van Eric: als we kunnen helpen, laat het ons weten!

Alle goeds,

Annette

• chantal

Hoi Annette

Dank je wel voor je reactie. Dit meisje heeft ook dingen buitenshuis mee gemaakt waar ze ook absoluut niet over wil praten ik weet zelf wel wat er gebeurt is. Daarbij hebben drie vrienden van haar vorig jaar zelfmoord gepleegd.

Ik weet nu dat ze een oproep hebben gekregen van de kinder bescherming want er is melding gemaakt door iemand van kindermishandeling. En jeugdzorg heeft ook vast gesteld nu dat er spraken is van kindermishandeling en daar zijn haar ouders ook op aangesproken en die krijgen nu ook begeleiding.

Chantal

• spang

chantal schreef:

Daarbij hebben drie vrienden van haar vorig jaar zelfmoord gepleegd.

O wat vreselijk zeg! Ik kan me goed voorstellen dat ze er zo aan toe is en dan ook nog problemen thuis…. gelukkig zit er nu eindelijk vaart in Chantal. Sterkte, ook voor het meisje.

Annette, heel goed en mooi verwoord!

• spang

Ze zullen wel een gezinsvoogd toegewezen krijgen en als het meisje uit huis wil dan zorgt hij daar ook voor…. het komt wel goed.

• chantal

Er komt nu ook iemand thuis van rubicon zij kwam eerst maar ongeveer een keer in de maand en nu elke week heeft het meisje me verteld. Dus er komt nu eindelijk een beetje vooruit gang en iemand van onze beweging is contact persoon geworden met rubicon voor haar.

• Annette Hakkenberg

Fijn te horen dat er ondersteuning op gang is gebracht. Goed ook te horen dat er een onafhankelijk contactpersoon tussenzit voor het kleine dametje. Zoals het op mij overkomt is de handreiking daar zonder dwang. Het is nu aan het meisje om de vinger te grijpen. Dit kunnen we niet dwingen.

Hoe voelt de kleine vrouw zich onder de extra bemoeinissen? Staat ze er voor open?

Overigens lijkt het mij voor haar ouders ook moeilijk. Hoe vang je als ouders je dochter op na dit soort gebeurtenissen? Bieden jullie de ouders ook een handreiking? Of zijn de ouders de mishandelaars?

Ik hoop dat het vervolg hier ook geschreven wordt. Ik zend een positieve gedachte aan de kleine dame en de mensen die haar uit liefde willen helpen.

Alle goeds,

Annette

• chantal

Hoi

De kleine dame accepteerd de tussen persoon wel ook omdat ze haar een beetje kent. Ze vind het wel nog een beetje moeilijk ook omdat ze het moeilijk vind om stappen vanuit zich zelf te zetten maar ze ervaard dingen nu langzaam aan wel als steun en begint nu ook dingen in te zien waarom mensen op een bepaalde manier gehandeld hebben.

Voor de ouders is het idd moeilijk. En wij staan ook open voor hen als zij dat graag willen en dat hebben we ook aan hen bekend gemaakt want vanuit onze gemeenschap zeggen we sowieso dat je niet alleen met het kind iets moet doen maar ook met de ouders want iedereen heeft er zijn eigen aandeel in. Als je een kind tijdelijk uit huis plaatst is dat op dat moment goed maar zorg dat er dan ook begeleiding is voor de ouders. Want kind(eren) en ouders maken het gezin niet allen ouders of alleen kinderen. En dat staat bij iedereen voorop.

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden hoe het gaat.

Groetjes Chantal

• spang

Gelukkig dat het nu op gang komt. Laat haar maar niet horen dat je haar kleine dame noemt haha;) Fijn dat de ouders ook begeleiding krijgen!

• spang

Ik had het over een gezinsvoogd aangezien de raad ingeschakeld is, het is een mogelijkheid dat er een voogd komt. Dat wil ik even rechtzetten.

• Notul-leerria

Moet eerst via de kinderrechter toegewezen worden, want een kind komt niet zomaar onder de OTS te staan. Het werk ook niet in een week, maar kan wel minimaal zes weken duren. Bovendien moet de raad een uitgebreide rapport opmaken en dit aan de kinderechter voorleggen. Al met al en de ouders meewerken hieraan (das ook de vraag natuurlijk), kan het minimaal zes weken duren.

Heel veel sterkte voor het meisje waar deze topic voor geopend is.