De hulpverlening schiet door in bemoeizorg en schermt zich met de kreet: “in het belang van het kind”. Ook wij hebben te maken gehad met een valse melding van het AMK. Ons grootste probleem was dat de valse melding door een professional gedaan werd. Inhoudelijk wil ik hier niet te lang op door gaan want alle verhalen zijn even verschrikkelijk. Je belandt in een Kafkaëske situatie waarbij de nut en noodzaak van waarheidsvinding teniet gedaan worden door het belang van het kind. Alsof het belang van het kind niet gelijk is aan een stabiele en stevige thuissituatie waarbij hulpverleners de opvoeders steunen in plaats van hen volledig uit balans te halen?!

Wij hebben “geluk” gehad want wij hebben altijd de touwtjes in handen gehouden en alle ongewenste hulpverleners buiten de deur kunnen houden. Ondanks dat heeft het ons overigens wel ruim veertien maanden volledig opgeslokt. We zijn er allebeide doodziek van geweest en onze dochter heeft hier zeker veel van gemerkt.

Voor veel ouders is de volgende tip te laat: máár als je een AMK melding krijgt dan wordt er altijd aan je gevraagd of je vrijwillig of onvrijwillig mee wilt werken aan een onderzoek in de opvoeding. Het juiste antwoord: “wij maken geen keuze!”. Dat wordt gezien als onvrijwillig meewerken maar het maakt een groot verschil als je onder protest toch meewerkt. Als je onder protest meewerkt aan het onderzoek naar de opvoeding kan dat namelijk worden beschouwd als een verkapte bekentenis en bovendien kan je het onderzoek naar de opvoeding dan niet meer tegenhouden.

Wij konden door dit simpele antwoord weigeren mee te werken aan het onderzoek naar de opvoeding en daarmee lagen we op voorsprong. We hebben ons van (juridische) adviezen voorzien, zijn ons eigen onderzoek gestart (naar waarheidsvinding) en hebben volledig zelf beslist hoe we aan het AMK konden aantonen dat wij ons kind niet hadden mishandeld. Het was het allerergste wat ik ooit heb meegemaakt in mijn leven maar uiteindelijk hebben wij geen onderzoek naar de opvoeding gehad. Je hoeft niet juridisch onderlegd of hoogbegaafd te zijn om dit te kunnen, maar je moet wel beschikken over een enorm doorzettingsvermogen en lef. Want de gevestigde orde zegt altijd dat je maar gewoon moet meewerken want als je niets te verbergen hebt zal het toch wel goed komen. Dat je daarmee je hele privacy en eigenwaarde te grabbel gooit en allerlei adviezen en instructies verplicht moet volgen dat wordt over het hoofd gezien.

Je leest soms: Gelukkig heeft het AMK de conclusie gelegd dat wij ons kind niet hebben mishandeld maar we moesten wel na het onderzoek nog aantonen dat bla bla bla… Dat is toch bizar! Waar bemoeien ze zich mee. Als je je kind niet mishandeld en je leeft de wetten waar we mee hebben ingestemd in deze democratie keurig na dan hoeft er ook geen instantie zich met de opvoeding van je kind te bemoeien. Oók als dat betekend dat jij je kind een beetje anders op wilt voeden dan de gevestigde orde!

P.s. alle credits over lef en doorzettingsvermogen gaan naar mijn man.