Schending privacy door gezinsvoogd.

• mijndertdegraaf

Tot februari had mijn broer en schoonzuster een OTS, gelukkig vond de rechter dat de OTS nergens op was gebaseerd en dat de gezinsvoogd geen enkel bewijs kon leveren van haar gelijk. Dat deze gezinsvoogd alles uit de kast wilden halen bleek vorig jaar toen zij een analyse van het gezin ging maken. Ik woon al een paar jaar bij mijn broer en schoonzuster in, we helpen elkaar maar met de opvoeding van hun zoon bemoei ik mij niet daar zijn ouders voor.

Toen deze gezinsvoogd een analyse ging maken werden er vragen gesteld die betrekking hadden op het gezin van mijn broer en schoonzuster. Toen begon deze gezinsvoogd privé vragen te stellen over mij persoonlijk waar ik niet bij aanwezig was. Het begon met de vraag waarom ik bij mijn broer en schoonzuster inwoonde op zich leek dit een onschuldige vraag. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen, echter mijn vrouw en mijn kinderen wonen in Indonesië, zij zijn daar omdat ik wegens omstandigheden geen MVV kan aanvragen voor mijn vrouw, mijn kinderen zijn daar geboren en hebben de Nederlandse nationaliteit maar ik ben geen BJZ die kinderen weg haalt bij hun moeder.

Dit is wat mijn broer en schoonzuster ook de gezinsvoogd vertelde zonder in de gaten te hebben wat daarachter zou kunnen zitten. Toen begon deze gezinsvoogd gerichte vragen te stellen over mijn gezin in Indonesië. Vragen zoals hoe vaak ik contact heb met ze, of ik mij kinderen spreek, of ik ze ook onderhoud, hoe vaak ik ze zie en de vraag waarom ze in Indonesië zijn en niet hier bij mij.

Na dat de gezinsvoogd weg was vertelde mijn broer en schoonzuster wat deze voogd voor vragen had gesteld over mij en mijn gezin. Ik heb toen direct deze voogd een e-mail gestuurd dat ik bezwaar maakte dat zij vragen over mij en mijn gezin had gesteld dit terwijl ik aanwezig was in de woning wat zij ook wist, ik had mij terug getrokken toen het gesprek met de gezinsvoogd en mijn broer en schoonzuster plaats vond wegens hun privacy. Ik heb deze gezinsvoogd ook duidelijk gemaakt dat ik niet wil dat er een dossier word aangemaakt of enigenaantekening, immers mijn situatie staat en stond niet ter discussie.

De gezinsvoogd bood haar excuses aan dat zij privé vragen over mij en mijn gezin in Indonesië had gesteld maar dat dit in het kader was van de gezinssamenstelling van het gezin (mijn broer en schoonzuster) maar dat het ook puur uit belangstelling was dat zij was door blijven vragen en dat bij mij de daardoor een verkeerde indruk was ontstaan. Nu was er op dat moment (vorig jaar) een OTS en om verder geen problemen te veroorzaken naar mijn broer en schoonzuster heb ik de zaak laten rusten. Haar uitleg was ook zo verwarrend ze geeft aan dat ze vragen had gesteld die privé waren en dat dit was voor een gezins-analyse (niet mijn gezin) maar dat het doorvragen puur belangstelling was.

Tot januari dit jaar deze gezinsvoogd weer probeerde er achter te komen waarom ik bij mijn broer en schoonzuster inwoont nu via slimme vragen aan hun zoontje, duidelijk had zij toch met de eerder vragen vorig jaar een doel. Nu de OTS bij het gezin van mijn broer en schoonzuster niet verlengd werd besloot ik nu een klacht in te dienen tegen deze voogd, volgeendweek dient de zaak bij de onafhankelijke klachten commissie. Een advocaat heeft mij verteld dat deze gezinsvoogd waarschijnlijk probeerde te achterhalen of ik ook had te maken met BJZ en of de kans er was dat mijn gezin was gevlucht naar het buitenland haar vragen waren te gericht en ook omdat zij de laatste keer weer er achter probeerde te komen waarom ik inwonende bent en niet samen met mijn gezin in Indonesië leef.

Nu zijn de meningen verschillend over wat een gezinsvoogd wel en niet mag, de ene advocaat zegt dat zij die vragen wel had mogen stellen de ander zegt juist dat zij dat niet had mogen doen vooral omdat het achter mijn rug om is gegaan maar mijn gezin of ik niet ter discussie stond, wie heeft er nu gelijk?

Mijndert.

• W41

Als kinderen onder OTS staan dan is het de taak van de gezinsvoogd om ervoor te zorgen dat de zorgen die er zijn worden afgewend, zodat de OTS niet meer noodzakelijk is.

Misschien heeft de gezinsvoogd je als een gevaar gezien voor het gezin en in het kader daarvan de vragen gesteld.

Echter: vragen stel je niet aan kinderen. Dat is achterbaks en kinderen horen niet met grote mensen zaken belast te worden. Het feit dat ze dat wel deed geeft aan dat de gezinsvoogd nog veel te leren heeft en dat is zeker een klacht waard!

• jbes955@hotmail.com

Hallo Meindert

Ik ben een oma wiens kleinkind eerst onder OTS stond, onze zoon was al weg bij haar toen dit gebeurde, uit eindelijk is de kleine meid uit huis geplaatst bij haar andere oma en stiefopa.

Doordat onze zoon weer bij ons woont, en wij dus ook verschillende keren met BJZ te maken hebben gehad,

Onze zoon heeft een Wajong uitkering , op een geven moment was dat mens bij ons thuis en wilde weten waarom hij die uitkering had, dat wilde hij niet zeggen.

toen zij dat mens dat hij dan tegen werkte, waarop hij het toen maar heeft verteld, waarop zij meteen zij dat hij ook zijn dochter zou misbruiken.

Waarop hij zo ontzettend boos werd en haar “bedreigde” en tenslotte maar wegliep.

Ik weet namelijk van iemand de bij Justite werkt, dat ze dit nooit had mogen vragen en helemaal niet hier had mogen dreigen.

De laatste keer dat ze kwam, onze zoon was niet thuis, wilde toestemming hebben om informatie bij het GGD of bij de huisarts.

Toen heb ik haar er op gewezen dat ze toen heel erg buiten haar boekje ging en dat ik dit wist van iemand bij Justitie en daarop reageerde ze dat wel wist, maar het toch wilde proberen.

Zo had ze ook leugens in haar verslag geschreven en toen van haar ge-eist dat ze dat moest corrigeren andes zouden we aangifte doen ten vervalsing in geschrifte en smaad.

Nou mag je raden wat ze zei, doe maar, ze trok er zich niets van aan.

Toen was de maat voor mijn man en ikv ol en hebben we haar de deur uit gezet.

Ze is zogemeen, dat zelfs het AKJ hier kennis mee heeft gemaakt.

Ze is al van af het begin tegen onze zoon geweest, ze wil geen vaders als opvoeders hebben, maar als de moeder in dit geval het echt niet kan en de vader wel, waarom dan niet.die kleine meid is dol op haar vader.

De advocaat gaat een rechtzaak tegen BJZ aanspannen om een andere gezinsvoogd.

Je hebt inerdaad gelijk, ze had nooit, maar dan ook nooit jouw bij het gezin van je broer mogen betrekken, jouw gezin stond niet ter discussie.

Als je ergens anders had gewoond, hadden ze jou er ook niet bij betrokken, maar ze blijven gewoon een stok zoeken om te kunnen slaan of het terrecht is of niet.

Ik wens je veel sterkte met het gevecht tegen BJZ, het zijn een stel adders.

Jeanette