Zijn er wel goede ervaringen met AMK

• Chatarina41

Hallo,

Ik vroeg me af of er goede ervaringen zijn met AMK. Mijn zoon, 15 jaar, staat op het punt aangemeld te worden bij AMK door zijn ambulante begeleider. Ik en mijn zoon hebben hulp van deze begeleider gehad maar dat mocht niet baten. De situatie is juist verslechterd. Zijn gedrag is niet meer te handhaven. Niet thuis, niet op school en niet op straat. De laatste tijd gebruikt hij zelfs geweld tegen mij. Volgens zijn begeleider is de enige optie nog AMK, want mijn zoon ziet niet in dat hij in problemen zit en weigert alle hulp die hem aangeboden wordt.

Dus mijn vraag, zijn er nog ouders die wel iets aan AMK hebben gehad. Als ik al deze verhalen over deze organisatie lees, krijg ik juist indruk dat ze alleen nog erger maken.

Alvast dank voor de reacties.

• Chatarina41

….zo te zien niet of komen de mensen die wel een goede ervaring hebben niet op deze site? Zou ook logisch zijn.

• PeterKerkhof

Nou ik kan hier nu wel intussen over meepraten.

Wij zijn nu ongeveer 1 jaar in aanraking met Jeugdzorg, RvdK. Maar 1 ding heb ik nu geleerd en dat is dat het over het algemeen zeer ondeskundige personen zijn. Wij hebben alles meegemaakt met deze instanties: halve waarheden, onjuistheden, onzorgvuldigheid, inbreuk op privacy etc.

Ze vragen ons (de ouders) om een psychologisch onderzoek te ondergaan. Ze weten nog niet eens precies wat voor soort onderzoek (immers er zijn veel soorten onderzoeken). Ze weten niet eens waarop het gebaseerd is. Ze zijn niet duidelijk wat ze met de uitslag willen etc etc

Volgens mij moeten deze gezinsvoogden/gezinsvoogdessen en alle hulpverleners bij BJZ zelf eens een uitgebreid psychologisch onderzoek ondergaan, bij de selectie procedure van een sollicatie! Want er worden behoorlijk wat fouten gemaakt en hun plannen van aanpak berusten op heel veel vooroordelen.Tip: neem een advocaat als gedreigd wordt met OTS! Ik ken mensen die zomaar alles accepteerden (OTS, psychologisch onderzoek etc) zonder advocaat. En achteraf ontzettend veel spijt hebben (immers alles kan tegen je gebruikt worden) daarvan.

Niet voor niks lees je dat de Jeugdzorg organisatie nog steeds in de kinderschoenen zit.

• W41

Helemaal correct Peter, Nergens zoveel ondeskundigheid als bij een gezinsvoogdijinstelling.

Een psychologisch onderzoek voor die lui zou zeker aan te bevelen zijn, maar ze moeten ook onder de tuchtraad vallen zodat ze op hun fouten kunnen worden afgerekend. Na 2 waarschuwingen moet iemand niet meer bij jeugdzorg mogen werken. Verder moet het klachtrecht worden uitgebreid, alle betrokkenen rondom een kind moeten kunnen klagen!

Met die klacht moet aantoonbaar iets worden gedaan en niet zoals nu, dat de directeur bepaalt hoe er verder met een klacht wordt omgegaan!

• Chatarina41

Dank voor de reacties. Inderdaad geen goede ervaringen, maar maar de ambulante begeleider van mijn zoon heeft hem toch gemeld bij AMK, want zijn mening is dat de situatie met hem erg zorgelijk is en dat hijzelf (mijn zoon), moet tegen zichzelf beschremd worden juist omdat hij niet inziet dat hij in problemen zit. Wat kan ik nu verwachten? Advies van Jeugdzorg is dat hij bij zijn vader gaat wonen, maar juist de situatie tussen mijn zoon en zijn vader heeft tot hier geleid. Er zijn heel veel problemen tussen die twee geweest wat ook de oorzaak is geweest dat mijn zoon helemaal ontspoord is. Zijn vader hield zich niet aan de afspraken rondom bezoekregeling; ging op de laatste moment afzeggen als mijn zoon naar hem moest of hij stuurde hem terug naar mij als hij bij hem was, zonder eerst te checken of ik thuis ben met als resultaat dat mijn zoon stond voor de deur helemaal in tranen. En een paar keer kwam hij naar mij terug terwijl ik niet eens in de stad was laat staan thuis. Ik zie dat nu niet zitten dat hij bij zijn vader gaat wonen want juist dit is de bron van alle elende geweest. Ik heb dat alles tegen die begeleider gezegd, maar hij luistert niet. Wat kan ik nog doen? Kan ik uberhaupt nog wat doen??

• W41

Van welke organisatie is deze ambulant begeleider?

Ik zou hem vragen naar de verslagen die hij tot dusver heeft gemaakt (LIEFST HET VOLLEDIGE DOSSIER) en ik zou willen weten waarop hij zijn conclusies baseert. Probeer zoveel mogelijk schriftelijk vast te leggen, zodat je schriftelijk bewijs hebt. Neem gesprekken op, maak er verslagen van en leg deze aan hem voor.

Het punt is, dat het AMK niet aan waarheidsvinding hoeft te doen en de R vd Kinderbescherming ook niet. Probeer dus te voorkomen, dat de zaak naar het AMK gaat.

Ben je aanvullend verzekerd (kun je nu mooi regelen voor het nwe jaar), zodat kosten van een psycholoog enz. worden gedekt en je niet afhankelijk bent van de psycholoog van het AMK,RvdK, BJZ. Leg nu al contacten met zo'n psycholoog, en zorg dat je wat rapporten hebt, voordat zij aan onderzoek gaan doen!

Heb je gehoord van de WOB?

• Chatarina41

Dank voor de reacties, maar ik weet niet zeker of jullie mijn bericht wel goed hebben begrepen.

het is namelijk zo dat ik wel bereid ben dat mijn zoon uit het huis gaat (voor zijn eigen best wil), want hier bij me gaat het niet meer. Situatie is zo erg geworden dat ik vrees voor mijn eigen veiligheid, maar wat ik niet wil is dat hij geplaatst wordt bij zijn vader want dat is de bron van alle elende. Ik ben op dit moment waanhopig; ik weet niet meer wat ik moet doen. Elke dag is de strijd met mijn zoon. Elke avond ga ik met mijn pasjes en geld onder mijn madras slapen, want hij steelt het in een mum van tijd als ik niet ga opletten. En als hij toch aan het geld komt alles gaat dan aan wiet. Ik kan hiermee niet omgaan en zelf ben ik er ziek van geworden. Depressie, hoge bloeddruk, vermoeidheid etc. Wie kan me helpen? Wie weet er raad mee??