dreigementen van jongeren

• Pleegmama

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wie hier ervaring mee heeft. Onze pleegzoon verbleef enige tijd in een residentiële instelling. Nu schijnt het heel gewoon te zijn dat jongeren moeten luisteren en anders plat op de grond komen te liggen. Zo ook onze pleegzoon. Deze vond het eigenlijk alleen maar lekker spannend en daagde dan ook erg uit.

We hebben min of meer zitten wachten tot het een keer mis ging met al dat geweld waar mee ze dan om de oren worden geslagen. Zo viel hij een keer een groepsleider aan die hem behoorlijk dwarszat, deze had daarna een aantal schrammen en deed dus aangifte ondersteunt door een collega die hij op dat moment ook bedreigde.

Zo is het mogelijk dat een kind in een instelling dus een strafblad opbouwt en waar ook jongeren onderling er een spel van maken om aangiftes te doen tegen elkaar.

Waar je in een gezin het afdoet en stuurt met de normale sociale regels, even appart en excuses aanbieden en een consequentie beland je daar in het justitiële circuit. Ik heb daar altijd moeite mee gehad en zo kwam het voor dat wij onze pleegzoon de normale dingen bleven meegeven maar hij dus wel de pineut was van anderen die wel aangifte deden. Zo was er een incident geweest met een groepsleider en deze ging buiten zijn boekje door hem te slaan en te schoppen, onze pleegzoon kwam daarop even naar huis. Wij lieten hem zijn eigen aandeel ook inzien en raden hem af om justitie zo zoet te blijven houden. De instelling was ons daar dankbaar voor, zo erg zelfs dat ze daarna het verhaal zo hebben veranderd dat onze pleegzoon dus zou hebben geschopt en geslagen. Wij gaan nu een klacht indienen en willen zijn naam gezuiverd hebben. Maar mijn grote zorg is dat het heel normaal lijkt te zijn als jongeren in de puberteit onzin uitspraken doen ze dit erg zwaar opnemen en voor je het weer er weer een aanklacht ligt. Dit kost justitie bakken geld…. waar komt dat geld vandaan…… en zou dat niet beter in de behandeling van de kinderen gestoken kunnen worden??

• mas

100% mee eens. Ik wens je veel succes met je klacht want als niemand wat doet dan veranderd er nooit wat.

sterkte van mas;)