Hallo allemaal,
mijn naam is Tabitha Poolen en ik ben studente journalistiek aan de Christelijke Hogeschool in Ede. Ik ga samen met een klasgenoot een televisiedocumentaire maken over de jeugdzorg.
Onderwerp
Ik heb kort geleden al een onderzoek gedaan naar het Savanna-effect in de jeugdzorg (het feit dat gezinsvoogden kinderen sneller uit huis plaatsen uit angst vervolgd te worden, net als de gzinsvoogd van de peuter Savanna). Ik kwam er toen achter dat de pleegzorg steeds voller begint te lopen, omdat er dus steeds meer kinderen uit huis worden geplaatst.
Kort geleden is de gezinsvoogd van Savanna vrijgesproken. Ik vraag mij in deze documentaire af of er nu weer een tegeneffect komt, dus dat gezinsvoogden kinderen weer zo lang mogelijk bij hun echte ouders proberen te houden.
Pleeggezin
Voor deze documentaire ben ik op zoek naar een pleeggezin die ik een dag kan volgen. Ik wil ook graag de pleegouders interiewen over of zij iets merken van het Savanna-effect en nu misschien wel een tegeneffect verwachten. Maar ik wil me niet alleen daarop richten. Ook zal ik bijvoorbeeld vragen hoe het is om pleegouder te zijn.
Ik begrijp goed dat u als pleegouder niet zomaar uw pleegkind op televisie wilt laten komen. Daar wil ik graag in tegemoetkomen. Ik zou bijvoorbeeld de pleegkinderen onherkenbaar kunnen filmen.
Gezin wiens kinderen uit huis zijn geplaatst
Ook ben ik op zoek naar iemand wiens kinderen uit huis zijn geplaatst. Hierbij geldt hetzelfde als wat ik bij het pleeggezin schreef. Ik wil de ouders graag interviewen over een tegeneffect in de jeugdzorg, maar ook over hoe het is om je kind uit huis geplaatst te hebben.
Belangrijk
Dit is natuurlijk wel televisie, zo’n camera in huis klinkt misschien wel eng. Maar ik ben echt naarstig op zoek naar mensen die mij verder zouden kunnen helpen. Dus als u twijfelt, laat dan alstublieft wat van uzelf horen. We kunnen dan misschien tot een overeenstemming komen. En misschien kunt u me wel verder helpen.
Alvast hartelijk bedankt iedereen!
Tabitha