een voogd van niks

• lori-ena

Drie maanden geleden is mijn puber onder VOTS gesteld. Jammer genoeg kregen we een voog toegewezen die écht te weinig doet. Slechts twee keer tien minuten op bezoek geweest bij puber, driemaal telefonisch contact met mij (waarvan twee gesprekken van mij uitgegaan zijn) eenmaal een uur op het kantoor van BJZ omdat ik veel vragen had en uitleg wilde, en verder alleen tijdens twee rechtszittingen.

Daarbij doet de voogd uitspraken die absoluut niet kunnen, sterker nog: de voogd meent op de stoel van de rechter te kunnen gaan zitten. Zelfs de beschikking door de rechter uitgesproken wordt terzijde geschoven.

Begrijpelijk dat wij dus weinig vertrouwen hebben in deze voogd.

Hoe kunnen wij kenbaar maken een andere voogd te willen?

Bij wie doen wij dat? En hoe stellen wij daarvoor een juiste brief op?

B.v.d., Lori-ena

• spang

Naar mijn weten moet je voor een andere gezinsvoogd bij de kinderrechter zijn, hoe precies dat weten ze bij BJZ wel.

• lori-ena

Djw, Spang.

Na drie dagen zoeken op internet was/ben ik nog niet veel wijzer geworden.

Wel lees ik overal dat Jeugdzorg elke verwijzing naar hun naam angstvallig in de gaten houden.

Gelukkig heb ik mijn intuïtie gevolgd door hier niet te veel naar buiten te brengen.

• spang

Dat is mss beter idd om niet teveel naar buiten te brengen. Ik heb dit voor je gevonden:

Ik wil graag een andere gezinsvoogd. Kan dat?

Als je een andere gezinsvoogd wilt, dan kun je dit het beste bespreken met de gezinsvoogd die je hebt. Is het omdat je problemen hebt met hem of haar? Die kunnen misschien opgelost worden als ze worden uitgesproken. Je kunt ook met een leidinggevende van je gezinsvoogd gaan praten. Als jullie er niet uitkomen, dan kun je eventueel nog een klacht indienen bij de klachtencommissie.

Succes!

• spang

Als je niet goed kunt opschieten met je gezinsvoogd kun je om een

gesprek met iemand van het Bureau Jeugdzorg vragen. Soms zal

het Bureau Jeugdzorg een andere gezinsvoogd aanwijzen. Ieder

Bureau Jeugdzorg heeft een klachtenregeling waar je van gebruik

kunt maken.

Als je er niet uit komt met het Bureau Jeugdzorg en je bent 12

jaar of ouder, kun je de kinderrechter in een brief om een andere

Bureau Jeugdzorg vragen.

Yw;)

• lori-ena

Nogmaals thnx.

We gaan er zeker achterheen.

Lori-ena

• Alkien

Dit is het juiste antwoord spang. Ook is de Rechter, nadat er gepraat is en de Klachtencomissie gepasseert is inderdaad een optie.

Groetjes,

Alkien.