onze zoon uit huis

• liza 2

hallo,

wie weet er een instantie die lastige jeugd tijdelijk een thuis geeft

voor 1 maand?

onze zoon is 17 en is verschrikkelijk thuis

hij mishandeld mijn man en mij en verziekt de sfeer

iedere dag moet ik maar weer afwachten hoe hij uit school komt

dronken of rode ogen van het blowen of weet ik wat voor troep

drank is niet veilig in huis en hij roept de ergste dingen naar ons

kortom we weten ons geen raad

wie weet er wel raad?

groetjes liza

• Notul-leerria

Een nachtje buiten de deur laten af laten koelen en tijdelijk geen toegang tot woning laten totdat hij zich aan de regels houdt?

Deed iemand die ik kende ook 17 jaar verslaafd aan alcohol en drugs maar werkt wel en de sfeer in huis werd minder heftig niet dat alles over was, maar werkt wel. Plus dat de bepaalde regels één voor één geaccepteerd wordt.

(vergeet niet dat jongeren die verslaafd zijn, niet teveel prikkels ineens op kan nemen en hun hang naar verslaving ook groot is en daarmee ook hun verslavinggedrags laat zien.).

Voor Time Out moet je toch bij de jeugdzorg zijn en behoorlijk gaan smeken of je zoon tijdelijk in opvangtehuis kan laten plaatsen, maar hij moet wel vrijwillig meewerken anders werkt het ook.

Succes en voor uw man en voor u heel veel sterkte

• liza 2

Dat hebben we al vaak gedaan ,maar lieten hem dan toch weer binnen als het donker en koud werd. stom natuurlijk

vanmorgen een gesprek gehad met mijn zoon. Hij huilde en

hij geeft toe dat hij fout bezig is en vind het ook niet normaal zoals hij reageerd

hij vertelde dat het hopeloos is met zijn examen en nu al weet dat ie het niet haalt.dat wisten wij ook al, maar hij baalt daar erg van.

verslaafd is hij niet,maar hij drinkt denk ik om de stress tegen te gaan voor het examen. het is nu al een paar weken zo

hij gaat niet eens ieder weekend uit. is bij zijn vriendin of hier thuis met haar

dan drinkt ie niet.

het is niet zozeer dus het probleem van drank,maar meer zijn gedrag wat ons opbreekt

ik wacht weer in spanning af hoe hij thuis zal komen vanmiddag.

misschen heeft ons gesprek geholpen ……. ik hoop het

in ieder geval bedankt voor uw tip

groetjes liza

• Notul-leerria

Heerlijkj dat je met je zoon hierover kon praten.

Heel veel sterkte ook voor je zoon en succes allemaal!

• Daan

Het klopt gewoonweg niet dat je maar moet smeken om een opvangplek. Ik zou dit graag even willen nuanceren. Ik werk zelf al jaren bij Jeugdzorg. Als ouders én/of jongeren ten einde raad zijn kunnen ze terecht bij het crisisteam van de betreffende Bureau Jeugdzorg in de regio. Er word óf dezelfde dag, óf de volgende dag direct een afspraak gemaakt (indien er sprake is van een crisissituatie). Met ouders en de jongere wordt bekeken wat de beste optie is. Als blijkt dat het het beste is als de jongere even uit huis zal moeten stellen wij alles in het werk om een plek te zoeken. We bellen stad en land af. Zeer helaas zijn wij hierbij ook afhankelijk van het aantal beschikbare (crisis) plaatsen en dat is vaak schrikbarend en belachelijk weinig. Geef dus niet direct Bureau Jeugzorg de schuld maar kijk eens verder dan je neus lang is. Het is de allergrootste frustratie van de BJZ medewerker; wachtlijsten en bureaucratie. Helaas menen veel mensen hun frustratie te moeten af te reageren op BJz. De werkelijke verantwoordelijken zitten in de politiek!

Voor jou: ik raad je aan om direct de betreffende Bjz van je regio te bellen, zij zijn verplicht om in actie te komen en zullen dat ook doen. Helaas wil dat niet zeggen dat er direct een pasklaar antwoord of oplossing is, alhoewel veel mensen denken dat dit wel zo is. Samen met jullie wordt er gekeken naar een oplossing, dat is ongetwijfeld beter dan je vraag stellen op een prikbord.

• liza 2

jawel hoor we hebben al een afspraak op 19 juni

en mijn zoon ziet nu ook in dat het zo niet verder kan

hij is heel stil en gesloten en wil hulp zegt ie

hij vindt ook dat hij veel te heftig reageerd

dus het begin is er

gelukkig is hier nu de storm gaan liggen en kunnen we samen weer door 1 deur

hij kropt alles teveel op en praat niet en daarna is hij net een kruitvat dat ontploft.

ik hoop dat het gaat goedkomen

dank voor jullie reacties

bye liza

• Notul-leerria

Verder kijken dan me neus lang is?

Pff, breek me de bek niet open met BJZ, kan hele boeken over schrijven en dan wel met 17 jaren ervaring.

Iemand die ik kende die ten einde raad was,moest twee jaren smeken voor een time out opvang en men moest eerst kijken of het wel de prioriteit heeft.

Ondertussen werd het huis geterroriseerd door een puber waar zijn handjes loszaten.

Maar ik ga u wel begrijpen hoor, dat u jaren voor de BJZ werkt, werk u volgens mij met een roze bril op gekregen, of u bent nou net één van de weinigen die als een speld in de hooiberg maar net moet treffen, waar men hun problemen wel serieus genomen wordt. Volgens mij werken niet alle bureau's hetzelfde want in elk gemeente is weer anders. Bovendien BJZ hebben ook zoiets van wachtlijsten, maar goed dat even terzijde, ondertussen zijn er wel paar kinderen naar de klote geholpen en daar wil ik nu persoonlijk niet op aanrekenen, maar in het algemeen. Ook de samenwerking is ver zoeken met ouders samen. Laat staan dat er ouders zijn die de problemen niet onder tafel en banken schuiven voor vol aangekeken worden. Mij is ooit verteld, “ach u ziet het veel erger, want u staat emotioneel te dichtbij:?”.

Neem die gasten dan weken dagen zelf in huis, dan wil ik jullie allemaal horen praten. Het is heel makkelijk ouders zitten wel 24 X 7dagen per week ermee en jullie sluiten na vijf uur de deur als goed is.

Ik vind dat u wel heel makkelijk redeneerd en ga eens in onze schoenen staan.

Eindelijk is er een schot in jullie beleid, want er zijn al teveel gezinsdrama in het nieuws geweest waarvan beweerd wordt, dat de BJZ van de problemen afwist en zo kan ik nog wel even doorgaan hoor….

• Notul-leerria

Als je zoon vrijwillig meewerkt is alles oké.

Doet je zoon dat niet, dan kan de BJZ helemaal niets mee of kunnen niets doen ook niet als zij onder toezicht staan want er moet heel wat gebeuren voordat de rechter toestemming geeft, dat je zoon dan tijdelijk naar opvangtehuis gaat en vooral kinderen die tussen wal en schip vallen, komen hiermee niet aan bod en laat Daan maar lekker alles romantiseren, maar werkt niet altijd zoals zij zegt en laat voor gemak verschillende doelgroepen hulpbehoevende achterwege. Het blijk wel dat zij jaren werken bij de BJZ van één kant heb bekeken en de boel generaliseerd.

• liza 2

euuuhhm, ik snap het allemaal niet meer, maar het zal wel aan mij liggen

wel wil ik zeggen dat vrienden van ons een zoon hebben die zichzelf bekraste met scherpe voorwerpen

maar hij is bij jeugdzorg heel goed geholpen

dus echt niet alleen maar negatief wat je er van hoort

tenslotte kunnen ze geen ijzer met handen breken

ieder geval is er weer een apart

groetjes liza

• Alkien

In grote lijnen ben ik het met je eens Daan, ware het niet dat mijn jarenlange ervaring met heel veel JZ Buro's in den lande, dat jongeren van die leeftijd niet gauw een plek via JZ meer zullen vinden.

17 jaar en je zit al gauw op de 18, en dan ben je uitgerangeert waar het JZ betreft.

Heel jonge kinderen is nog tot daar aan toe, dat lukt meestal wel, alle foute beoordelingen ten spijt.

Begrijp me niet verkeerd, onder de JZ medewerkers zitten ook goede, met het hart op de juiste plek, maar ook juiste info geven aan mensen die het hard nodig hebben is dan een must.

Groet,

Alkien.

CGJ