stelende zoon

• Willeke

Ik heb een zoon van bijna 18 en hij steelt. En niet weinig. Hij heeft recent rond 1500 euro gestolen van zijn vader (en vergokt) en vandaag hoorde ik dat hij uit het spaarpotje van zijn zusje van 12 heeft gestolen. Dit naast een drama op het voetbalveld (geld, juwelen, telefoon) en 2 drama's op zijn werk (1 x in elk geval ook diefstal) maakt ons zo langzamerhand ten einde raad. Hij erkent zelf niet dat hij een probleem heeft. En leeft zijn leventje tussen 2 huishoudens gewoon door. Hij wordt te oud voor Jeugdzorg, waar kan ik nog terecht voor hulp? Als hij 18 is, kan hij een lening gaan afsluiten en zich nog erger in de problemen werken. Waar oh waar moet ik zijn?

• Notul-leerria

Als hij achtien is kunt u weinig of niets doen, dan wordt hij in deze volwassend geheten en behandeld.

Heel veel verslaafde (zoals ik begrepen heb dat hij bedragen vergokt is gokken ook een verslaving) erkennen hun probleem niet

Het is heel moeilijk en veel sterkte met uw zoon.

Probeer toch telkens weer met hem te praten en laat hem de overwegingen nemen die aangeboden kunnen worden. Kijk welke mogelijkheden er zijn in hulpverlenende instanties. Probleem is dat hij wel zelf moet willen en niet onder gedwongen kader kan.

Misschien dat andere prikkers u meer kan vertellen?

• Annette Hakkenberg

Hoi Willeke,

Wat u wellicht kunt doen is a) contact te zoeken met lotgenoten (lotgenoten-vereniging) zodat u uw verhaal kwijt kunt bij mensen die uw situatie begrijpen en u misschien vanuit eigen ervaringen kunnen raden b) contact zoeken met het Bureau voor Alcohol en Drugsverslavingen (die zijn veelal ook op de hoogte van problematieken mbt gokverslaving). Ik heb geen adressen bij de hand, maar beiden kunt u denk ik vrij makkelijk via een internet-zoekmachine vinden.

Het is allemaal niet makkelijk. Ik kan mij zo voorstellen -als mede-moeder- dat u van uw kind houdt. Gokverlaving of niet. Ik hoop dat u iets kunt met mijn idee.

Alle goeds,

Annette