mishandeling

  • chantal

    Hoi

    Ik heb een vraag.

    Ik ben leiding van een tienergroep en er is bij ons een meisje van 14 jaar op de groep waarvan ik en ook iemand anders van de leiding denkt dat ze mishandeld word. Ik probeer veel met haar te praten als ze dat zelf wil en als ze naar me toe komt. Ze heeft me verteld dat ze erg veel in het huishouden meot doen(koken, poetsen, inkopen, schoonmaken enz) en geregeld klappen krijgt en uit gescholden word. Laatst is ze weg gelopen omdat ze de situatie niet meer aan kan. Ook heeft ze meerder suicide pogingen gedaan en automutoleerd ze. Ze krijgt wel begeleiding van maatschappelijkwerk maar die heeft al een aantal keer naar huisgebeld met dingen die dat meisje doet.Hierdoor vertrouwt ze het maatschappelijkwerk neit want elke keer als dat gebeurt worden haar ouders kwaad. Ook vind het maatschappelijk werk het beter als ze naar een psycholoog gaat maar dat mag ze van haar ouders niet want die zeggen dat er niets met haar aan de hand is. Ze mag nu dan ook niet meer naar het maatschappelijkwerk toe en mag ook niet meer naar de tienergroep komen. Wat kan/kunnen wij als leiding doen? buiten klaar voor haar staan.

  • spang

    Hoi,

    Misschien heb je iets aan deze site:

    http://www.huiselijkgeweld.nl/organisaties/index.html

    http://www.huiselijkgeweld.nl/contact.html

    Succes!

  • Alkien

    Hallo Chantal,

    Ik zelf loop daar niet zo hard voor, maar als er daadwerkelijk aanwijzingen zijn die in de richting van mishandeling gaan, zou je zonder namen te noemen eens kontakt op kunnen nemen met een AMK.

    Misschien kunnen zij je wat tips geven.

    Is er daadwerkelijk spraken van mishandeling dan kan er ‘nu nog’ misschien op tijd ingegrepen worden. En kan zo'n kind misschien elders onderdak verkrijgen.

    Wel krijgen de ouders dan Jeugdzorg op hun dak, maar als deze het er zelf naar hebben gemaakt is het beter voor het kind dat het niet meer thuis zou wonen.

    Zorg er dan alleen voor dat het niet in aanraking komt met de psychiatrie, deze zullen naar alle waarschijnlijkheid het kind een diagnose geven die er niet bij hoort.

    Namelijk het automutileren zullen zij vertalen in Borderline, terwijl het mishandeling is waar dit uit voort komt.

    En het kind zal dan medicatie krijgen waar het absoluut niet beter van wordt, eerder slechter.

    Dan is dus probleemoplossing een must. En de oorzaak dus bij de wortel aanpakken, de ouders dus.

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

    Groet,

    Alkien.

    CGJ

  • spang

    Hier nog wat info:

    http://www.kindertelefoon.nl/page.asp?menu=61&id=588

    Ik vind het absoluut niet kunnen dat het maatschappelijk werk naar de ouders belt, dit mag volgens mij alleen wanneer de cliënt, in dit geval het meisje van 14 jaar, hier nadrukkelijk toestemming voor geeft. Heeft ze het met maatschappelijk werk nooit over de mishandeling gehad? Ik vind het zo raar dat diegene dan geen actie ondernomen heeft maar het zou kunnen dat het meisje daar geen toestemming voor gegeven heeft, maar een melding is zo gedaan natuurlijk. De ouders hebben het meisje toch naar maatschappelijk werk en de tienergroep etc. laten gaan, zouden ze dan iets te verbergen hebben? Zo komt het bij mij niet over. Er wordt weleens gezegd “kinderen en dronken mensen spreken de waarheid” maar dat is niet altijd zo. Kinderen kunnen ook de balen hebben van de regels in huis of gepest worden op school, het kan zijn dat ze niet genoeg aandacht van de ouders e.a. krijgen en daardoor dergelijke dingen gaan vertellen. Hopelijk is dit het geval en is er verder niets ernstigs aan de hand. Succes ermee!

  • spang

    Ik wil absoluut niet zeggen dat het meisje liegt/fantaseert, maar houdt a.u.b. in gedachten dat het wel een mogelijkheid is.

  • Alkien

    Dat zou inderdaad ook heel goed kunnen spang. Ook dat komt inderdaad voor.

    Groet,

    Alkien.

  • E.W. Ockeloen

    Lieve Chantal,

    Wanneer ik je bericht lees, kan ik maar één advies geven voor dit meisje. Meldt dit beroepsmatig bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) Ik heb heel goede ervaring met dit meldpunt. Het is dé aangewezen instantie die hier zeer adequaat op zal reageren. Ouders kunnen de hulp die door hen wordt geboden niet weigeren. Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen. Wordt het niets, meld de zaak dan bij de Kinderombudsman. www.kinderombudsman.nl

    Veel sterkte en succes toegewenst.

  • chantal

    Dank je wel allemaal voor jullie reactie.

    We hebben ondertussen contact gehad met het AMK en zij hebben ons het advies gegeven om eerst te proberen om het meisje zelf zich aan te laten melden bij bureau jeugdzorg. En er staat nu een afspraak voor deze week bij bjz dus ben benieuwd hoe het gaat lopen.

  • E.W. Ockeloen

    Lieve Chantal,

    Hartstikke goed van je. Ik wens jou en het meisje veel sterkte toe en hoop dat je ons op de hoogte blijft houden.

    Met vriendelijke groet,

    Eric W. Ockeloen.

  • chantal

    Ik zal jullie zeker op de hoogte houden.