Dossier opvragen onder de WoB

  • svensnijer@hotmail.com

    Zit je in een OTS of UHP en je wil je dossier op vragen?

    http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com

    Normaal gesproken krijg je inzake op kantoor van slechts een gedeelte van je dossier en mag je eventueel stukken kopiëren, hier hoef je niet mee akkoord te gaan.

    Doe dit verzoek schriftelijk onder de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

    BJZ / WSG denkt dat ze geen bestuursorgaan zijn, echter zodra er een uitspraak is voor OTS of UHP zijn ze dat wel.

    Als je dan je dossier onder de WOB opvraagt en daarbij vraagt “alle” stukken inclusief contactjournaals en de stukken van INTERN BERAAD gaat er een wereld aan informatie open. De WOB stelt dat je recht hebt op deze stukken.

    Deze stukken gaan over het interne overleg over jou kinderen/gezin.

    Normaal gesproken worden deze stukken niet openbaar echter de WOB maakt het mogelijk,het kan heel interessant zijn om te weten wat ze over jou intern te zeggen hebben.

    De wettelijke termijn voor het verstrekken van de gevraagde informatie is 4 weken.

    Als de beslissing om het te verstrekken niet binnen deze termijn genomen is heb je recht op een dwangsom die kan oplopen tot ? €1240,00

    Als er binnen de termijn wel een beslissing is genomen dat de stukken niet vrijgegeven worden dan kun je bezwaar maken of naar de bestuursrechter,de zaak win je 100% omdat het om eigen informatie gaat. Er zijn dus geen zwaarwegende belangen om het niet te verstrekken.

    BJZ moet van hun kant sowieso openheid van zaken geven.

    Een voorbeeld brief staat in de afbeeldingen en overneembaar hier:

    http://bjz-aanpakken.hyves.nl/forum/5519297/UMUk/Voorbeeld_brieven_WoB/

    Ik hoorde van iemand dat BJZ kopieerkosten in rekening brengt.

    Ze mogen wettelijk gezien 20 cent per kopie in rekening brengen.

    Veel mensen hebben een inmiddels dik dossier waardoor de kosten oplopen.

    De WoB stelt echter dat de informatie verstrekt wordt in de door verzoeker verstrekte vorm.

    Als je dus een WoB verzoek doet en het is een dik dossier verzoek dan om de informatie op een CD-rom te zetten. Voeg eventueel een lege CD-rom bij.

    Een Cd-rom kost minder dan een 300pagina papier dossier. http://www.st-ab.nl/wettennr06/0729-006_Besluit_tarieven_openbaarheid_van_bestuur.htm

    Artlikel 7 lid 2

    Het bestuursorgaan verstrekt de informatie in de door de verzoeker verzochte vorm, tenzij:

    a. het verstrekken van de informatie in die vorm redelijkerwijs niet gevergd kan worden;

    b. de informatie reeds in een andere, voor de verzoeker gemakkelijk toegankelijke vorm voor het publiek beschikbaar is.

    LET OP!! LET OP!! LET OP!! LET OP!! LET OP!! LET OP!! LET OP!!

    Beste mensen,

    Ik krijg regelmatig brieven (in later stadium ) die niet goed zijn overgenomen.

    Ik zal van de week voorbeeldbrieven in het forum maken die overneembaar zijn.

    Het is belangrijk de juiste weg te bewandelen, als je een fout maakt kan het na veel werk einde zaak zijn.

    Let er bij het eerste WoB verzoek op dat er een datum,afzender,de inhoud van je verzoek en een handtekening op staat DIT ZIJN ECHT VEREISTEN.

    Als het bestuursorgaan het verzoek ontvangen heeft dienen ze een ONTVANGSTBEVESTIGING te sturen. Heb je binnen een week geen ontvangstbevestiging bel er achteraan zodat ze dit alsnog sturen, dit is een vereiste en in de WoB bepaalt.

    Als je binnen 4 weken niets gehoord hebt op de ontvangstbevestiging na mail mij voor verdere procedure. In dat geval treed de wet dwangsom in werking. Als je een (gedeeltelijke) afwijzing hebt dan dien je een bezwaar in wegens het niet volledig openbaar maken van het dossier. Bezwaartermijn is weer 4 weken.

    Het is belangrijk de goede weg te bewandelen. Gezien de reakties van BJZ/WSG die ik tot nu toe heb gezien maak ik op dat ze totaal geen ervaring met deze wetten hebben (zelfs de juridische afdeling niet). Waarschijnlijk zullen er veel dwangsommen moeten worden uitgekeerd door de onkunde van BJZ/WSG.

    Zou jammer zijn dat ze door een vormfout niet hoeven te betalen,het zou helemaal jammer zijn als je daardoor opnieuw moet beginnen

    —————————————————————————————————————-

    Afgewezen op grond van artikel 10 lid 1 sub d van de WOB ??

    Artikel 245 Burgelijk Wetboek boek1

    lid1.

    Minderjarigen staan onder gezag.

    lid4.

    Het gezag heeft betrekking op de persoon van de minderjarige, het bewind over zijn vermogen en zijn vertegenwoordiging in burgerlijke handelingen, zowel in als buiten rechte.

    Dit betekent dat een gezaghebbende ouder elke beslissing voor het kind neemt.

    Jij vertegenwoordigt jouw kind.

    Van de uitzondering “eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer” kan mijns inziens geen sprake zijn omdat jij het zelf verzoekt en daarin ook de beslissing voor het kind neemt.

    Voorbeeld brieven WoB

    LET OP !! PROCEDURE STRIKT VOLGEN ZOALS VERMELD.

    Bij vragen of afwijzingen mail me op lesfiets@msn.com

    Tekst kun je gewoon selecteren en in Word plakken !!!!!!

    Deze kunnen zowel naar BJZ , WSG of RvdK even goede adres er opzetten

    STAP 1

    Aan: De Stichting: Bureau Jeugdzorg

    t.a.v. de directie

    ***********

    ***********

    Afz:*************

    ****************

    ****************

    Datum:*********

    Kenmerk:Wob-bjz

    Dossiernummer: *******

    Betreft: Wob verzoek

    Geachte Meneer/Mevrouw,

    Hierbij verzoek ik ingevolge artikel 3 en artikel 7 lid 1a en lid 2 van de Wet Openbaarheid van Bestuur mij de complete dossiers van mij en de kinderen toe te sturen.

    Betreffende de kinderen: *************************************

    *************************************************

    Dit dossier dient tenminste te bevatten:

    - Alle stukken betreffende van jeugdzorg naar mijn gezin.

    - Documenten opgesteld ten behoeve van intern beraad zoals bedoelt in artikel 11 lid 1 en lid 2.

    - De contactjournaals

    - Alle indicatiebesluiten

    - etc**************

    Ik verzoek u het dossier te verstrekken op CD-rom indien de kopieerkosten de kosten van een CD-rom overschijdt.

    De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van 4 weken.

    Inzake de Wet Openbaarheid van bestuur versus BJZ/WSG verwijs ik u graag naar de jurisprudentie zaaknummer: AWB 11/3767 .

    Bij weigering op mijn verzoek zal ik in beroep gaan bij de rechtbank sector bestuursrecht.

    Ik verzoek u vriendelijk ontvangstbevestiging aan mij te sturen.

    Met vriendelijke Groet,

    ***************

    (moeder/vader)

    —————————————————————————————————————–

    als ze niet alles sturen of een afwijzing STAP 2

    als ze afwijzen op grond van art.51 Wjz STAP 3

    als ze afwijzen op grond van regelement of beleid STAP 3b

    als je niets hoort op de ontvangstbevestiging na STAP 4

    ——————————————————————————————————————-

    STAP 2 zelf in te vullen

    BJZ

    t.a.v. de directie

    *********************

    *********************.

    Afz. *************************

    ******************************

    ******************************

    Betreft: BEZWAARSCHRIFT

    Inzake: WoB verzoek besluit ** oktober 2011

    Uw kenmerk: *****************

    Datum: ** oktober 2011

    Geachte Mevr. ******

    Bij deze maak ik bezwaar tegen uw besluit van ** oktober 2011.

    *******************************************************

    *******************************************************

    *******************************************************

    Ik verzoek u alsnog alle gevraagde gegevens te verstrekken binnen de wet gestelde termijn van 4 weken.

    De Wet Openbaarheid van bestuur, de Algemene Wet Bestuursrecht en de Wet Dwangsom en Beroep zijn hier van toepassing.

    Mocht ik de stukken niet binnen de wet gestelde termijn binnen hebben dan is de volgende stap naar de bestuursrechter. De kosten daarvan zal ik op uw Stichting verhalen.

    Ik hoop echter dat het zover niet hoeft te komen.

    Ik verzoek u overeenkomstig Artikel 6:14 AwB een ontvangstbevestiging aan mij te sturen.

    Met vriendelijke groet,

    **********

    ————————————————————————————————————–

    STAP 3 afwijzing op grond van art.51 Wjz

    BJZ

    t.a.v. de directie

    *********************

    *********************.

    Afz. *************************

    ******************************

    ******************************

    Betreft: BEZWAARSCHRIFT

    Inzake: WoB verzoek besluit ** oktober 2011

    Uw kenmerk: *****************

    Datum: ** oktober 2011

    Geachte Mevr. ******

    Bij deze maak ik bezwaar tegen uw besluit van ** oktober 2011.

    Het dossier waar het overgaat is in het kader van een OTS die is uitgesproken.

    Dit houdt in dat de gevraagde stukken behoren tot een bestuurlijke aangelegenheid.

    Deze stelling vind steun in de uitspraak AWB 11/3767 van 15-08-2011.

    De WoB prevaleert hier lex specialis boven het elders bij wet bepaalde.

    Met andere woorden is art. 51 Wjz hier niet van toepassing.

    Ik verzoek u alsnog alle gevraagde gegevens te verstrekken binnen de wet gestelde termijn van 4 weken.

    De Wet Openbaarheid van bestuur, de Algemene Wet Bestuursrecht en de Wet Dwangsom en Beroep zijn hier van toepassing.

    Mocht ik de stukken niet binnen de wet gestelde termijn binnen hebben dan is de volgende stap naar de bestuursrechter. De kosten daarvan zal ik op uw stichting verhalen.

    Ik hoop echter dat het zover niet hoeft te komen.

    Ik verzoek u overeenkomstig Artikel 6:14 AwB een ontvangstbevestiging aan mij te sturen.

    Met vriendelijke groet,

    **********

    ————————————————————————————————————–

    stap 3b

    Bureau jeugdzorg Noord-Brabant,

    t.a.v. de directie *********,

    ************************,

    ***********************,

    Kenmerk: *********

    betreft: kinderen *********: besluit Wob-verzoek.

    Betreft: BEZWAARSCHRIFT

    Inzake: Wob-verzoek verzoek besluit **-12-2011.

    ******

    ******

    ******.

    Oisterwijk **-**-2011,

    Geachte Heer **********,

    Ik stuur u dit bezwaar per fax en per reguliere post toe.

    Bij deze maak ik bezwaar tegen uw besluit van 19-12-2011.

    U stelt dat de WoB voor u niet geldt. Een wet staat sowieso boven een ?regelement?.

    Aangezien u als bestuursorgaan handelt geldt de WoB ook voor u.

    Ik verzoek u alsnog alle gevraagde gegevens te verstrekken binnen de wet gestelde termijn van 4 weken.

    De Wet Openbaarheid van bestuur, de Algemene Wet Bestuursrecht en de Wet Dwangsom en Beroep zijn hier van toepassing.

    Het dossier waar het overgaat is in het kader van een OTS die is uitgesproken.

    Dit houdt in dat de gevraagde stukken behoren tot een bestuurlijke aangelegenheid als bedoelt in art.3 lid1 WoB.

    Deze stelling vind steun in de uitspraak AWB 11/3767 van 15-08-2011.

    In deze kwestie is zelfs art. 51 WJZ is niet van toepassing.

    De Wob prevaleert hier lex specialis boven het elders bij wet bepaalde.

    Mocht ik de stukken niet binnen de wet gestelde termijn binnen hebben dan is de volgende stap naar de bestuursrechter. De kosten daarvan zal ik op uw stichting verhalen.

    Ik hoop echter dat het zover niet hoeft te komen.

    Ik verzoek u overeenkomstig Artikel 6:14 AwB een ontvangstbevestiging aan mij te sturen.

    Met vriendelijke groet,

    ————————————————————————————————————–

    stap 4

    Bureau Jeugdzorg Utrecht

    t.a.v. de directie

    Tiberdreef 8

    3561 GG Utrecht

    Afz. *************

    ******************

    ******************

    Datum: **-10-2011

    Kenmerk: Wobbjz Kenm.onderzoek

    Datum verzoek: **-09-2011

    Inzake: INGEBREKESTELLING

    Bijlage: Verzoekschrift , formulier dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen.

    Geachte mevrouw **********,

    Hierbij stel ik BJZ ingebreke vanwege het niet tijdig beslissen op mijn WoB verzoek.

    De WoB stelt een beslistermijn van maximaal 4 weken. Deze zijn ruimschoots voorbij.

    Hierbij maak ik gebruik van de wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen.

    U heeft nu nog 2 weken om een besluit te nemen, mocht u dit niet doen dan treed de wet dwangsom in werking en staat voor mij beroep bij de bestuursrechter open.

    De kosten daarvan zal ik op uw Stichting verhalen.

    Ik hoop echter dat het zover niet zal komen.

    Ik verzoek u overeenkomstig Artikel 6:14 AwB een ontvangstbevestiging aan mij te sturen.

    Met vriendelijke groet *********

    LET OP !! volgend formulier invullen en bijvoegen http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goed-openbaar-bestuur/documenten-en-publicaties/formulieren/2008/11/11/formulier-ingebrekestelling.html

  • milabisoen

    Hallo

    Ik wil zo snel mogelijk mijn dossier opvragen en dan wil ik idd ook echt met alle gegevens.

    op de stuk onderin staat een link die het niet meer doet althans er komt geen formulier meer klopt dat??

    Graag hoor ik van je

  • Richard

    Voor tekst en uitleg:

    http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/12/stappenplan-dossier-opvragen.html